This page is no longer being updated.
Visit www.iot.ntnu.no for the latest information.
NTNU
Startside Studier Student i Trondheim Etter- og videreutdanning Forskning Næringsliv og nyskaping Om NTNU Aktuelt
 
 

Strategi og internasjonal forretningsutvikling

Dette er en ny fordypning ved IØT, der man ønsker at studentene skal:

         Utvikle evne til å analysere og løse problemstillinger knyttet til bedrifters strategiske og markedsmessige utfordringer.

         Utvikle evne til å lede eller inngå i innovasjonsprosesser med sikte på å forbedre bedrifters konkurranseevne.

         Utvikle forståelse av hvordan nasjonale og internasjonale forretningsaktiviteter kan planlegges og gjennomføres.

         Få trening i å bruke konkrete verktøy og metoder for å løse praktiske ledelsesutfordringer.

Fordypningen bygger på fagfeltene strategisk ledelse, internasjonal markedsføring, styring og utvikling av globale verdikjeder, innovasjon og produktutvikling. Utgangspunktet er at det har fundamental betydning for alle bedrifter å kontinuerlig forbedre sin konkurranseevne. Da må en både ta mest mulig riktige beslutninger, samtidig som en faktisk evner å gjennomføre innovasjons- og utviklingsprosesser. For de fleste norske kunnskapsbedrifter vil dette også handle om evnen til å arbeide i internasjonale markeder.

Fordypningsoppgaver

De ulike fordypningsoppgaver som tilbys vil grupperes rundt følgende hovedtema:

         Søk etter strategiske og markedsmessige muligheter

Sentrale tema vil være prosesser for søk etter unike konkurransefortrinn, analyser av markedsposisjon og markedsstruktur, samt søk etter partnere og prosesser rundt allianser, samarbeid og oppkjøp. Her legges særskilt vekt på hvordan myndighets- og kundekrav innen området miljø kan gi grunnlag for strategiske og markedsmessige muligheter. Bakgrunnen for en slik vektlegging er at temaet nå er sentralt for mange bedrifter.  

         Organisering og gjennomføring av innovasjonsaktivitet

Hvordan forbedrer organisasjoner faktisk sin konkurranseevne – i spekteret fra småskritts forbedringer til radikale innovasjoner? Det legges særskilt vekt på håndtering av prosjektporteføljer for innovasjon og konsepter/metodikk knyttet til Open Innovation.

         Value adding services

Hvordan kan en utvikle tjenester som bidrar til konkurransekraft og lønnsomhet – og hvordan kan en tenke i grensesnittet internasjonal aktivitet og tjenester?

         Styring av internasjonale operasjoner

Her legges det vekt på beslutningsprosesser rundt lokalisering og styring av aktivitet utenfor Norge (primært utflytting av produksjon), innovasjonsprosesser på tvers av landegrenser, samt styring av internasjonale forretningsrelasjoner.

Bedriftssamarbeid

Veilederne på fordypningen arbeider i tett samarbeid med en rekke norske industribedrifter. Dette gjør det mulig å skrive oppgave i tilknytning til en enkelt bedrift eller til en mindre gruppe bedrifter.

Innen denne fordypningen gis mulighet for å fokusere på helt fundamentale ledelsesutfordringer knyttet til bedrifters strategier og konkurranseevne. Samtidig gis studentene på fordypningen en unik mulighet til å skaffe seg erfaring med sentrale beslutningssituasjoner og utfordringer for norsk næringsliv, noe de fleste vil oppleve som særdeles utviklende og interessant.

Jobbmuligheter

Med hovedprofil i strategi og internasjonal forretningsutvikling får du kompetanse på kritiske bedriftsprosesser og utfordringer. Dette gir jobbmuligheter for eksempel innen konsulentbedrifter der en arbeider med strategi- og markedsrelatert rådgivning. Profilen gir også mulighet for stillinger med ledelsesansvar knyttet til innovasjonsprosesser, forretningsutvikling, markedsarbeid, samt ledelse av internasjonal virksomhet. Har du denne hovedprofilen vil du i tillegg være godt kvalifisert for trainee-stillinger. Det tas også sikte på å tilby en spesiell "Management Training"-seminarserie som skal gi ytterligere kvalifisering for interessante jobber.   

 

 

Se hva masterstudenten Vegard Aas synes om fordypningen!