Strategi
og internasjonal forretningsutvikling
Dette er en ny fordypning ved IØT, der man
ønsker at studentene skal:
•
Utvikle evne til å analysere og løse problemstillinger
knyttet til bedrifters strategiske og markedsmessige utfordringer.
•
Utvikle evne til å lede eller inngå i innovasjonsprosesser
med sikte på å forbedre bedrifters konkurranseevne.
•
Utvikle forståelse av hvordan nasjonale og internasjonale
forretningsaktiviteter kan planlegges og gjennomføres.
•
Få trening i å bruke konkrete verktøy og metoder for å løse
praktiske ledelsesutfordringer.
Fordypningen bygger på fagfeltene strategisk
ledelse, internasjonal markedsføring, styring og utvikling av
globale verdikjeder, innovasjon og produktutvikling. Utgangspunktet
er at det har fundamental betydning for alle bedrifter å
kontinuerlig forbedre sin konkurranseevne. Da må en både ta mest
mulig riktige beslutninger, samtidig som en faktisk evner å
gjennomføre innovasjons- og utviklingsprosesser. For de fleste
norske kunnskapsbedrifter vil dette også handle om evnen til å
arbeide i internasjonale markeder.
Fordypningsoppgaver
De ulike fordypningsoppgaver som tilbys vil
grupperes rundt følgende hovedtema:
•
Søk etter strategiske og markedsmessige muligheter
Sentrale tema vil
være prosesser for søk etter unike konkurransefortrinn, analyser av
markedsposisjon og markedsstruktur, samt søk etter partnere og
prosesser rundt allianser, samarbeid og oppkjøp. Her legges særskilt
vekt på hvordan myndighets- og kundekrav innen området miljø kan gi
grunnlag for strategiske og markedsmessige muligheter. Bakgrunnen
for en slik vektlegging er at temaet nå er sentralt for mange
bedrifter.
•
Organisering og gjennomføring av innovasjonsaktivitet
Hvordan forbedrer
organisasjoner faktisk sin konkurranseevne – i spekteret fra
småskritts forbedringer til radikale innovasjoner? Det legges
særskilt vekt på håndtering av prosjektporteføljer for innovasjon og
konsepter/metodikk knyttet til Open Innovation.
•
Value adding services
Hvordan kan en
utvikle tjenester som bidrar til konkurransekraft og lønnsomhet – og
hvordan kan en tenke i grensesnittet internasjonal aktivitet og
tjenester?
•
Styring av internasjonale operasjoner
Her legges det vekt
på beslutningsprosesser rundt lokalisering og styring av aktivitet
utenfor Norge (primært utflytting av produksjon),
innovasjonsprosesser på tvers av landegrenser, samt styring av
internasjonale forretningsrelasjoner.
Bedriftssamarbeid
Veilederne på fordypningen arbeider i tett
samarbeid med en rekke norske industribedrifter. Dette gjør det
mulig å skrive oppgave i tilknytning til en enkelt bedrift eller til
en mindre gruppe bedrifter.

Innen denne fordypningen gis mulighet for å
fokusere på helt fundamentale ledelsesutfordringer knyttet til
bedrifters strategier og konkurranseevne. Samtidig gis studentene på
fordypningen en unik mulighet til å skaffe seg erfaring med sentrale
beslutningssituasjoner og utfordringer for norsk næringsliv, noe de
fleste vil oppleve som særdeles utviklende og interessant.
Jobbmuligheter
Med hovedprofil i strategi og internasjonal forretningsutvikling
får du kompetanse på kritiske bedriftsprosesser og utfordringer.
Dette gir jobbmuligheter for eksempel innen konsulentbedrifter der
en arbeider med strategi- og markedsrelatert rådgivning. Profilen
gir også mulighet for stillinger med ledelsesansvar knyttet til
innovasjonsprosesser, forretningsutvikling, markedsarbeid, samt
ledelse av internasjonal virksomhet. Har du denne hovedprofilen vil
du i tillegg være godt kvalifisert for trainee-stillinger. Det tas
også sikte på å tilby en spesiell "Management Training"-seminarserie
som skal gi ytterligere kvalifisering for interessante jobber.
|